Tilbake til alle arrangementer

Fremtidens kulturjournalistikk?

Avisene har tilpasset seg sosiale medier og den nye anbefalingskulturen. I november i fjor la Kritikerlaget frem en undersøkelse som viser at det har blitt kuttet drastisk i kulturkritikken fra 2007 til 2022. Blant de trykte avisene i utvalget har kritikken blitt mer enn halvert.

Undersøkelsen viser derimot at kritikken i kulturtidsskriftene øker. Ligger vår tid vidåpen for nye format i spennet mellom avis og tidsskrift?

Er det i tidsskriftene vi vil finne fremtidens kunst- og litteraturkritikk? Hva skjer med det klassiske tidsskriftformatet når tidsskriftene blir nettmedier? Må vi alle legge til oss nye medievaner for å opprettholde en rik offentlig samtale som rommer idédebatt, kulturjournalistikk og kritikk i alle former og varianter?

Tidsskriftene ble i 2015 utrolig nok definert ut av mandatet til Mediemangfoldsutvalget, som under Knut Olav Åmås’ ledelse leverte sin rapport i 2017 (NOU 2017:7 - Det norske mediemangfoldet). Hvordan kan de viktige tidsskriftene og nisjeavisene overleve og blomstre uten å være en del av «mediemangfoldet»?

Tidsskrift, stridsskrift, nidskrift! Norsk tidsskriftforening lanserer under denne panelsamtalen en antologi om norske tidsskrifters historie, samtid og fremtid.

Innledning ved Audun Lindholm, forfatter, redaktør i Vagant og redaktør for den nye antologien

I panelet -

- Eirik Vassenden, professor litteraturvitenskap, kritiker og forfatter, siste bok «Kritikerens spøkelse. Om kunsten å felle smaksdommer i det 21. århundret»

- Danby Choi, journalist og redaktør av avisen/tidsskriftet «Subjekt», siste bok «Kanseller meg hvis du kan»

- Lone Frank, prisvinnende forfatter og forskningskournalist i Weekendavisen siden 1998, siste bok «Størst av alt. Om kjærlighetens natur», festivalen viser filmen «Hunting for Hedonia» basert på hennes egen bok

Ordstyrer TBA

Forrige
Forrige
1. juni

Skjønnheten i kaos - å jorde den teoretiske fysikken

Neste
Neste
1. juni

Norske tillitspatologier - en kur